Aktivering – systemets straf til ledige?

Aktivering har et trist ry og associeres ofte med noget negativt. Men er det en misforstået opfattelse? Aktivering kan nærmest lyde som en form for straf. Sådan lidt i stil med: “Du kan ikke finde ud af at aktivere dig selv, så vi tvinger dig til at lave noget. Du skal jo ikke drive den af på statens regning”. Opfattelsen af aktivering har nok lidt at gøre med mediernes fremstilling. Og måske også lidt med virkligheden at gøre?

Jeg er ingen undtagelse, hvad angår synet på aktivering. Ordet danner på min indre skærm billeder af havearbejde for ældre mennesker, unyttige jobsøgningskurser, hvor man kun hører noget, man i forvejen ved, og andre meget umotiverende beskæftigelser – jeg fristes til at sige “nedværdigende beskæftigelser”, fordi det kan føles som tidsspilde, og som ledig er tiden ikke vores egen, og aktivering er noget, vi kan tvinges i. Lige dér begynder de negative associationer at opstå.

Diversiteten i betydningen af “aktivering”
Der er selvfølgelig forskel på aktivering som dagpenge- og kontanthjælpsmodtager, men det gør det ikke mindre forvirrende, at det hedder det samme (og at jeg som 19-årig netop blev sendt i havearbejde). For nylig gik det op for mig, at begrebet aktivering faktisk dækker lidt bredere, end jeg troede. Eller faktisk dækker over noget helt andet. I hvert fald som dagpengemodtager.

Mine to praktikker betragtes som aktivering. Så jeg har altså været i aktivering helt uden at vide det! Praktik er efter min mening – som du kan læse i mine tidligere indlæg – yderst positivt. Udviklende, kompetenceafklarende og erfaringsgivende. Praktikkerne har jeg selv skaffet, og dermed har jeg undgået tvungen aktivering. Man kan således selv have indflydelse på, hvordan man aktiveres. Dét kan jo faktisk betragtes som et tilbud fremfor “straf”. En mulighed. I hvert fald hvis du spørger mig 🙂

Hvad betegnes som aktivering?
Som der står i en overskrift i infomaterialet fra min a-kasse: Aktiveringsmuligheder. Mulighederne er:

  • Vejledning og opkvalificering (bl.a. jobsøgningskurser og uddannelse)
  • Virksomhedspraktik
  • Løntilskudsjob

Både praktik og løntilskud giver reel arbejdserfaring. Det er da ikke så tosset. Og jeg har fra flere nyuddannede hørt meget positivt om tvungne jobsøgningskurser, som på den måde er endt i job og løntilskud, fordi de fik et skub til at søge job på andre måder og fik nye, konstruktive værktøjer at arbejde med, som gav pote på jobmarkedet. Jeg siger ikke, at uproduktiv, tvungen aktivering er en myte, men jeg synes, det er på tide, vi fokuserer på de (mange) positive tilbud, der rent faktisk gives til os ledige, så vi skubbes lidt nærmere et job. At nogle af tilbuddene så går under navnet “aktivering” er måske ikke hensigtsmæssigt, men det bør ikke forhindre os i at se muligheder frem for forhindringer og begrænsninger, så næste gang jeg hører ordet “aktivering”, vil jeg vil forsøge at fremtvinge de positive billeder og tænke i muligheder.

2 thoughts on “Aktivering – systemets straf til ledige?

  1. Jeg er helt enig i dine synspunkter om den aktivering, man selv har fundet. Selvvalgt aktivitering som eksempelvis virksomhedspraktik kan også anbefales herfra. Udover den erfaring arbejdet giver, viser det også fremtidige arbejdsgivere, at man rent faktisk selv er aktiv, når det handler om at få erfaring og på sigt et job. Særlig vigtigt er det at få erfaring, når man som dig og mig er nyuddannede 🙂

    • Ja, det er godt nok vildt vigtigt at samle erfaring – specielt som nyuddannet – og her er virksomhedspraktik en super god måde. Tror du har helt ret i, at det også ser positivt ud for en kommende arbejdsgiver, at man er aktiv på arbejdsmarkedet, selvom det “kun” er i praktik 🙂

Skriv et svar

