Ren majsstivelse er fremragende som tørshampoo

Ja, ganske almindelig Maizena, som jeg før kun kendte som sovsejævning. Det lyder næsten for simpelt, ikke? At det kan erstatte den købte version, som indeholder en lang liste af (mærkelige) ingredienser. Jeg havde i hvert fald svært ved at tro på, at ren majsstivelse kunne fungere, da jeg første gang læste “opskriften”.

Nysgerrig som jeg er, skulle det selvfølgelig testes. Jeg rodede mit køkkenskab igennem og fandt en pakke Maizena bagerst i skabet. Da det var lidt for upraktisk at tage hele pakken med
på badeværelset, ledte jeg videre efter en beholder og fandt nogle gamle syltetøjsglas med låg, jeg havde va
sket og gemt. Ja, jeg er sådan en, der gemmer syltetøjsglas og bruger dem til et hav af ting, eks. chiagrød, som jeg tager med som madpakke. Og tørshampoo! Jeg hældte meget optimistisk majsstivelsen i glasset og skyndte mig ud på badeværelset.

I det blogindlæg, der fik mig til at eksperimentere med tørshampoo (læs det her), blev det forslået at bruge en pudderbørste til at fordele det i håret med. Sådan en ejer jeg ikke – jeg har ikke brugt makeup i mindst 15 år – så jeg tænkte, at fingrene vel kunne bruges og stak dem ned i glasset. Jeg duppede spændt maizena i mit hår og betragtede det nøje i spejlet, mens jeg ventede på, det skulle virke. Og tænk engang, majsstivelsen fungerede forbavsende godt. Jeg havde seriøst ikke troet, det ville fungere optimalt, men det var jo i hvert fald forsøget værd. Og sikke en opdagelse. Mit hår så pludselig ikke fedtet ud mere. Det fik dog lidt et hvidt skær, men jeg blev enig med mig selv om, at det kun var mig, der ville lægge mærke til det, fordi jeg nærstuderede mit hår. Jeg var i hvert fald godt tilfreds med resultatet, det havde jo virket, hvilket faktisk var mere, end jeg havde turdet håbe på – selvom jeg havde været optimistisk, fortalte min overraskelse over det positive resultat mig jo, at jeg faktisk havde forventet, det var et flop.

Sådan bruger du det
Der skal bruges utrolig lidt for at virke, så et glas tørshampoo holder ret længe. For mig fungerer det godt at hælde lidt ud i låget og tage et tyndt lag på et par fingre, som jeg nærmest dupper i håret, der hvor det trænger. For at majsstivelsen ikke skal kunne ses, masserer jeg det let ind i håret, så det bliver godt fordelt. Resultatet ses ikke altid lige med det samme, så lad det sidde og virke et minuts tid, og kør så fingrene gennem håret igen, inden du evt. putter mere i. Det er ikke nødvendigt at frisere håret efterfølgende, tørshampooen “forsvinder” fint uden, men det gør heller ingen skade. Der skal bruges virkelig lidt, i hvert fald i mit hår, så vær sparsom med mængderne. Mit hår er blond, så det lyse pulver fungerer rigtig fint, men hvis du har mørkt hår, skal der måske tilsættes lidt kanel eller kakaopulver. Det har jeg af gode grunde ikke forsøgt, men se opskriften via linket ovenover.

Min gamle tørshampoospray stank af dårligdom
Mit hår er aldrig blevet vasket hver dag, fordi jeg har lært, det er usundt for håret, og unødvendigt, så to til tre gange om ugen er det blevet til, men det har altid haft en tendens til at blive lidt fedtet, dagen inden det skulle vaskes. Jeg nægtede at give efter og vaske det oftere, fordi min teori var, at det så bare ville fedte endnu mere, og håret bliver jo ikke fedtet, fordi det nødvendigvis er beskidt, men fordi det er vant til at blive vasket med et bestemt antal dages mellemrum, så tørshampoo har været min ven.

Jeg var ellers glad for virkningen af min gamle spray, der fik mit hår til at se rent ud og gjorde mit meget fine, glatte hår lidt mere medgørligt og stift, men lugten kunne jeg næsten ikke holde ud. Selvom jeg sprayede minimalt i mit hår, kunne jeg næsten ikke opholde mig på badeværelset imens, og flere gange fik det mig til at hoste. Jeg forsøgte at tyde ingredienslisten for at tjekke, om der var noget i, jeg ikke kunne tåle. Den var parfumefri, fordi jeg har allergi, så jeg gik nok bare ud fra, den generelt var skånsom, men jeg kunne ikke helt tyde indholdet og blev enig med mig selv om, at den i hvert fald ikke var sund at indånde, så jeg droppede helt at bruge den. Jeg er derfor lykkelig for min “hjemmelavede” udgave, som er det eneste, jeg har brugt, siden jeg opdagede den.

Den virker dog ikke helt så godt som sprayen, må jeg indrømme, men den virker tilfredsstillende nok, og mon ikke det mest af alt er en vanesag. Og bare tanken om, hvad jeg før har kommet i mit hår, og indåndet, gør valget nemt. Tænk, at noget så simpelt kan være så godt. Men det virker dog alligevel lidt mystisk at putte majsstivelse i håret, og egentlig undrer jeg mig over, hvorfor det er mindre mystisk at spraye kemikalier, jeg ikke engang kender navnet på, i håret, blot fordi der står “tørshampoo” på dåsen, end det er at bruge et rent produkt, blot fordi jeg kun kender det som sovsejævning i mit køkken.

Lav nemt en praktisk rejseudgave
Næste skridt var at finde ud af, hvordan jeg gør det nemt at tage min “hjemmelavede” tørshampoo med på weekendtur, så til rejsebrug anvender jeg et minisyltetøjsglas. Du kender sikkert godt de helt små glas fra Den Gamle Fabrik, hvor man køber en pakke med fem forskellige smagsvarianter, ikke? Jeg huskede, at de havde en fin størrelse og tænkte, sådan et ville passe perfekt til formålet, så jeg gik på udkig og fandt dem i netto’s tilbudsafdeling. Egentlig er sådan et lille glas nok til lang tid, så jeg overvejer lidt, om jeg skal droppe mit store glas og kun bruge det lille, så det ikke fylder unødvendigt i mit toiletskab.

Jeg har endnu ikke haft min rejseudgave med på et fly, og jeg forestiller mig, den godt kunne vække lidt undren, hvis min baggage skulle kigges igennem. Min kemikaliefyldte tørshampoo ville sikkert glide lige igennem, mens der er større sandsynlighed for, at min ganske naturlige udgave ville blive mistænkeliggjort. Men nu må vi se. Den tid, den oplevelse.

Har du erfaring med hjemmelavet tørshampoo? Eller har du blot en kommentar, så tøv endelig ikke med at skrive.

Skriv et svar

